Etusivu > Materiaalit > Asiantuntijalausunnot >

c) Syntymävuosi/ikä: 1984
d) Syntymäpaikka: Helsinki
e) Koulutus: Lukio
f) Ammatti: yrittäjä/ tai nykyään työtön
g) Perhesuhteet: isä,äiti,pikkusisar,2pikkuvelipuolta,,mummo
h) sukupuoli:

2. ASUNNOTTOMUUS

• Oletko tällä hetkellä asunnoton?
    jep
  • Kuinka monta kertaa olet joutunut asunnottomaksi ja millaisina jaksoina (v/kk)?
    pari kertaa muutamaksi kuukaudeksi, nyt siis toinen niistä
  • Miksi ja miten jouduit ensimmäisen kerran asunnottomaksi? Entä muut kerrat?
    1. kerran vuokravälittäjä kusetti ja irtisanoi kämpän, vaikka toisin sovittiin...
    2. kerran täysin selväjärkisenä jumissa auroran suljetulla, ei päästetty maksamaan vuokraa...
  • Kuinka olet saanut ja millaisen asunnon asunnottomuusjaksojesi välillä?
    Yleensä menetettyäni asunnon olen samantien hankkinut uuden yksit. sektorilta
    Tai sitten kuten nyt olen joutunut asustelemaan muitten (kavereitten/äidin) nurkissa
  • Miten turvaat nykyisen/tulevan asuntosi pysymisen käytössäsi?
    minkä nykyisen kun sitä ei ole/tulevan asunnon käyttämällä asianajotimiston palveluita välittömästi epäselvässä tilanteessa, jotta markkinatalouden päräyttämät vuokranantajat eivät pääse kusemaan linssiin.
    Sekä kuten aiemminkin pyrin saamaan vuokrat maksettua ajallaan kuten ed. asunnossa lukuunottamatta 1kpl 3vrk sovittua myöhästystä.
  • Mikä asunnottomuudessa on pahinta?
    - vitutus, oman rauhan puuttuminen,
    - asunnon luoman mahdollisuuksien toimia ja työskennellä dynaamisesti ja omaehtoisesti puuttuminen.
    - omien asioiden ja ja materian deorganisoituminen
  • Mitä etuja tai hyviä puolia asunnottomuudessa on?
    ei tarvitse maksaa vuokraa, ym. välillinen säästö kuluissa, joka tosin kostautuu oman toiminnan rajoittuneisuuden takia pitkässä juoksussa
  • Minkälaisia selviytymiskeinoja Sinulla on asunnottomana?
    psykiatri, ympärillä olevat ihmiset joilta saa tukea
  • Muuta:
    - Asunnottomuus murentaa vaikeassa elämäntilanteessa olevilta ihmisiltä mahdollisuuksia selviytyä arkielämän haasteista.
    - Ajaa ihmiset vain syvempään kuiluun.
    - Aiheuttaa psyykkisiä ongelmia (stressi, paniikkihäiriö, keskivaikea masennus) lienevät yleisimpiä asunnottomuuden mahdollisesti laukaisemia oireyhtymiä ja todennäköisesti melko yleisiä asunnottomilla.

3. YHTEISKUNNAN APU ERITYISESTI ASUMISONGELMISSA

• Millaista apua/huomiointia olet saanut yhteiskunnan taholta?
    Lähinnä vittuilua, viivyttelyä ja ei positiivista asennetta uuden asunnon saamiseen julkiselta sektorilta.
    Tuista tai muista etuuksista puhumattakaan.
  • Mitä olisit toivonut/kaivannut yhteiskunnan taholta?
    Selkeää ja yksinkertaista mahdollisuutta hakea asuntoa esim. useista eri instansseista (mm. VVO/nuorisoliitto/kaupunki/sato) vaikka yhdellä lomakkeella ja asianmukaita reaaliaikaista informaatiota hakemuksen tilanteesta ja arvioitu asunnonsaantiaika, ei voi olla liian vaikeaa perustaa yhdenmukaista ja dynaamista järjestelmä, joka kertoo ja laskee seuraavan mahdollisen asunnon vapautumisajan, sekä vaihtoehdot, mikäli kyseinen yksinkertaisella matemaattisella kaavalla laskelmoitu saantiaika viivästyy tai kohde vaihtuu muista kuin järjestelmän ulkoisista tekijöistä riippuvista syistä.
  • Miten toivoisit yhteiskunnan jatkossa parantavan toimintaansa suhteessa asunnottomuuteen?
    jaa. saattaa olla liikaa vaadittu sosiaalihuollon tv. työntekijöiden pääsääntöisesti todella kurjasta työmoraalista, laiskuudesta, tietämättömyydestä jne.

Yhdenmukaistettu interaktiivinen asunnottomien ja tarjolla olevien asuntojen tietokanta, mikä voisi toimia jopa lähes itsenäisesti ilmoittamalla automaattisesti vaikka sähköpostilla asiakkaalle, että nyt teille on vapautunut sopiva asunto, teillä on 14pv aikaa ilmoittaa otatteko ko. asunnon vastaan, mikäli myönteistä vastausta ei tule määräaikaan mennessä asunto palautetaan tietokantaan vapaaksi seuraavaa odottavaa varten ja hakija jää tietokantaan odottamaan seuraavan vapautumista.

Näin voitaisiin karsia sosiaaalityöntekijöiden ja muiden virkailijoiden määrää, jotka toimivat ko. osa-alueella ja priorisoida ja motivoida jäljelle jääneet työntekijät hoitamaan tiettyjä tehtäviä, saamaan paremmin joustavaa ja tehokasta sekä tasokasta yksilöllistä as. palvelua näin voitaisiin vähentää n.75% asuntoasioiden parissa työskentelevien määrää. Joka tarkoittaisi valtion, kuntien, kaupunkien osalta kaikenkaikkiaan yli 100000 irtisanomista tai lomautusta, josta vuosittainen säästö voitaisiin käyttää järjestelmän kehittämiseen nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi.

Nopeasti arvioiden vuotuinen säästö kulurakenteessa tulisi olemaan yli 2miljardia euroa vuodessa. Ja jos vaikka vain 50000 irtisanottaisiin jäisi jokaiselle asunnottomalle yksityinen asunnonhakuavustaja, jonka puoleen tarvittaessa voisi kääntyä.

Tällä hetkellä yhteyttä joutuu ottamaan liian moneen eri paikkaan, mistä tihkuva informaatio on todella häilyvää ja lähinnä arvailujen varaan perustuvaa lisäksi kymmenien liitteiden toimittaminen useisiin eri instansseihin on äärimmäisen työlästä ja joissain tapuksissa kaikkien liitteiden toimittaminen saattaa olla mahdotonta.
    Mikäli kaikki liitteet löytyisivät aina samasta paikasta, samalta virkailijalta nopeasti ja vaivattomasti.

4. LAPSUUSMUISTOJA

Kerro lyhyesti lapsuudestasi ja niistä tulevaisuudenhaaveista, joita Sinulla lapsena oli, kuten mikä oli ensiluokkalaisena ollessasi mahdollinen toiveammattisi?
lapsena asuntotilanne oli kv. kiitettävä sillä ei tarvinnut muuttaa alituiseen vaan sai asua samassa paikassa tarpeeksi pitkän periodin, lisäksi kesämökki oli asumiseen liittyen lapsena superbonussektori.

Olin koulussa harvinaisen fiksu jo vakiona tiesin useimmiten kaiken opetetun jo ennestään, mikä tuuditti uskoon että tosielämässä asiat hoituisivat yhtä simppelisti. Koska ikinä ei tarvinnut juuri mitään asioiden eteen tehdä siis opiskeluun liittyen. ADHD:n takia opiskeleminen olisi voinut mennä huomattavasti paremminkin jos olisi jaksanut keskittyä opiskeluun enemmän kuin starcraftin pelaamiseen.

Tulevaisuuden haaveenani oli tulla aluksi suomen presidentiksi tai pääministeriksi, joka muuttui sitten huomattuani että yksityisenä voi tienata sata kertaa enemmän yleiseksi markkinamoguliksi saada ihan mielettömästi rahaa rahaa ja rahaa, joka sittemmin ilmeni ihan oikeaksi linjaksi. Ollessani tj:nä omassa yrityksessäni rahaa yleensä riitti.
Nyt tilanne on toinen ja ja jos sitä olisi niin olisi asuntokin.

5. ELÄMÄNTILANNE NYT, ENTÄ TULEVAISUUSTOIVEET

• Mikä on elämäntilanteessasi nyt parasta/tärkeintä?
    hyvät ystävät, läheiset, ns. tyhjä jakso pöydän puhdistaminen ja uudelta vakaammalta sellaiselta taas ylös ponnistaminen tärkeintä on saada asioita järjestykseen ja lääkitys kohdalleen sekä pystyä päättämään että mihin erikoistun jatkossa ja tehdä pitkäjänteisen suunnitelman sen pohjalta. kun tämä vaihe on valmis voin siirtyä asunnon hankkimiseen. myös oma rauha ja mielenrauha olisi tärkeää.
  • Millaisia suunnitelmia/toiveita Sinulla on tulevaisuudelle?
    katsotaan nyt miten maailmantalous alkaa kehittyä ja mihin suuntaan ensin. suunnitelmissa on päättää alanko opiskelemaan vai aloitanko uudella firmalla taas uuteen nousuun joka tietty olisi nopeampi ratkaisu, mutta täytyy huolellisesti suunnitella että miten miksi milloin ....

tulevaisuuden toiveena on nostaa uusi yritykseni korkeammalle kuin aiemmin, mutta myös maltillisemmin ja pitkäjänteisemmin päästä taas elämään vapaata elämää että voi tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa ja missä haluaa. toiveena olisi tietty saada sopiva kumppani takaisin rinnalle jingjang ilmiö.

6. TERVEISIÄ

Terveisesi/viestisi asunnottomille ja Asunnottomien yö –kansalaisliikkeelle?
jaa enpä tiedä liikkeestä juuri mitään, mutta ei muuta kuin tsemppiä kehiin ja sossutantoille armotonta instantfeedbackia jos ei hommat toimi.
KIITOS ASIANTUNTIJALAUSUNNOSTA!
Haastattelija: Heli Tenhovuori, oppilaitos/järjestö: Laurea AMK, sähköposti: Heli Tenhovuori (at) laurea.fi, Puhelin:-, Paikka: Espoo, Päiväys: 17.10.2008, Kellonaika: klo 21:07-22:13

Edellinen  |   Kaikki  |   Seuraava