Etusivu > Materiaalit > Asiantuntijalausunnot >
Mini LogoASIANTUNTIJALAUSUNTO 35 / 2007

1. PERUSTIEDOT

a) Nimimerkki: Timo
b) Haluttaessa etu- ja sukunimi:
c) Syntymävuosi/ikä: 1961 / 46v.
d) Syntymäpaikka: Eura
e) Koulutus: Paperitekniikan insinööri
f) Ammatti: Rakennusmies
g) Perhesuhteet: eronnut, kaksi aikuista lasta (tyttö ja poika)

2. ASUNNOTTOMUUS

• Oletko tällä hetkellä asunnoton?
    En
  • Kuinka monta kertaa olet joutunut asunnottomaksi ja millaisina jaksoina (v/kk)?
    Olen ollut asunnottomana yhteensä vajaa kymmenen vuotta, välillä asunut naisen luona
  • Miksi ja miten jouduit ensimmäisen kerran asunnottomaksi? Entä muut kerrat?
    Vuonna -89 tapahtuneen avioeron johdosta. Asuntolassa ei sallittu päihteitä, alkoholisoiduin
  • Kuinka olet saanut ja millaisen asunnon asunnottomuusjaksojesi välillä?
    Asuntoloista ja tuttujen kautta yksityiseltä. En ole pystynyt maksamaan takuita.
  • Miten turvaat nykyisen/tulevan asuntosi pysymisen käytössäsi?
    En voi tietää. Nykyisessä asunnossa se on neuvottelukysymys, asunnon omistaja on sairaalassa. Saan asua niin kauan kuin vuokrat hoituvat.
  • Mikä asunnottomuudessa on pahinta?
    Jos ei ole mitään paikkaa minne mennä, ei pääsyä rappukäytäviin. Tavarat ovat kassissa ja joutuu olemaan kavereiden nurkissa. Yksityisen kautta ei saa asuntoa takuiden takia. Jos jostain saa rahat takuisiin, sosiaalitoimisto kysyy mistä on ilmestynyt rahaa tilille.
  • Mitä etuja tai hyviä puolia asunnottomuudessa on?
    EI MITÄÄN, ei jaksaisi kulkea kaduilla.
  • Minkälaisia selviytymiskeinoja Sinulla on asunnottomana?
    Tietää kokemuksesta mistä saa avun ja ruokaa.
  • Muuta:
    Nyt olen ollut vuoden työtön. Asunnottomuus on sattumien summa ja henkilökohtaisten virheiden tulos. Nuorille pitäisi saada asunto, vanhoilla ei niin väliä.

3. YHTEISKUNNAN APU ERITYISESTI ASUMISONGELMISSA

• Millaista apua/huomiointia olet saanut yhteiskunnan taholta?
    Ainoastaan järjestöt auttavat. Helsingissä Kallion virastotalon neuvonta klo 10-12 on hyvä. Espoossa ei panostettu apuun.
  • Mitä olisit toivonut/kaivannut yhteiskunnan taholta?
    Miksi ei erotilanteessa saa asuntoa kaupungilta? On paljon turhaa byrokratiaa, sosiaalivirastolta päätöksen saanti saattaa kestää kaksi kuukautta. Espoossa asiat hoidetaan huonosti.
  • Miten toivoisit yhteiskunnan jatkossa parantavan toimintaansa suhteessa asunnottomuuteen?
    Lisää asuntoja on rakennettava. On poliittinen kysymys, rakennetaanko vuokra-asuntoja vai asuntoja rikkaille.
    Mielenkiintoista nähdä, kuinka Vuosaaren kanssa käy. Nuorilla pitäisi olla mahdollisuus itsenäistyä ja saada asunto.

4. LAPSUUSMUISTOJA

Kerro lyhyesti lapsuudestasi ja niistä tulevaisuudenhaaveista, joita Sinulla lapsena oli, kuten mikä oli ensiluokkalaisena ollessasi mahdollinen toiveammattisi?
Toiveammattia en muista. Insinööri, tekninen ala.
Lapsuus oli onnellinen. Menin 6-vuotiaana kouluun, olin aina luokan nuorin. Kirjoitin vuonna 1979 ylioppilaaksi L:n papereilla. Menin kesäksi töihin ja sain vakituisen työpaikan. Vuonna 1980 menin Tampereelle tekniseen oppilaitokseen vuodeksi, sitten pyrin Otaniemen Teknilliseen korkeakouluun. Koska minulla oli tyttöystävä Tampereella, jäin sittenkin sinne neljäksi vuodeksi. Sitten suoritin armeijan ja vuonna 1985 syntyi poika ja muutimme Espooseen. Vuonna 1988 syntyi tytär, jonka näin viimeksi vuosi sitten.

5. ELÄMÄNTILANNE NYT, ENTÄ TULEVAISUUSTOIVEET

• Mikä on elämäntilanteessasi nyt parasta/tärkeintä?
    Tärkeintä on pysyä raittiina, join viime viikolla. 9. kesäkuuta menetin ajokortin, se pitäisi saada takaisin.
  • Millaisia suunnitelmia/toiveita Sinulla on tulevaisuudelle?
    Toivon, että saisin pitää nykyisen asunnon. Vuoden päästä saan takaisin ajokorttini. Tarvitsisin henkilötodistuksen ja seutukortin. Jos joudun lähtemään nykyisestä asunnostani, haen asuntoa Toukolasta. Tarkoituksena on mennä A-klinikalle ja seurantaan. Ehkä pääsen vielä jaloilleni.

6. TERVEISIÄ

Terveisesi/viestisi asunnottomille ja Asunnottomien yö –kansalaisliikkeelle?
Toivon, että toiminta jatkuu ja asunnottomuus pääsee mediassa otsikoihin ainakin kerran vuodessa. Pystyn asumaan asuntolassakin. On aika toivotonta, että Helsinkiin saataisiin niin paljon asuntoja kuin tarvittaisiin.
KIITOS ASIANTUNTIJALAUSUNNOSTA!
Haastattelija:Sini Pentikäinen, oppilaitos/järjestö:Stadia. sähköposti:sini.pentikainen at edu.stadia.fi, Puhelin:-, Paikka:Elokolo, Päiväys:17.10.2007, Kellonaika:klo 23:00-00:00

Edellinen  |   Kaikki  |   Seuraava